AKTUALNOŚCI
GALERIE
MIEJSCA I LUDZIE

GOSPODARKA. Innowacje i nowe produkty w Klastrze Spożywczym Południowej Wielkopolski

DATA: 7 lipca 2015 | AUTOR: Redakcja wkaliszu.pl
    Koordynator Klastra Spozywczego POłudniowej Wielkopolski Andrzej Spuchalski

    Produkcja oleju z nasion Chia, nowe prozdrowotne produkty pod marką Klastra oraz obszerny katalog 34 firm to tylko niektóre efekty najnowszego projektu finansowanego ze środków europejskich, zrealizowanego przez Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski.

    Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski zakończył właśnie realizację kolejnego dużego projektu p.t.

    "Promocja produktowa Klastra Spożywczego Południowej Wielkopolski, współpraca dla innowacyjności, najwyższej jakości i nowoczesnych technologii w branży spożywczej - projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet I Konkurencyjność Przedsiębiorstw Działanie 1.6 Rozwój Sieci i Kooperacji

    W ramach przedsięwzięcia zrealizowano kilka zadań promocyjnych Klastra oraz firm klastrowych. Przeprowadzono również nowatorskie prace badawcze nad kreowaniem innowacyjnej żywności funkcjonalnej.

    W ramach działań promocyjnych podczas ubiegłorocznych Targów Polagra Food 2014 Klaster zorganizował scentarlizowaną ekspozycję 21 firm z Południowej Wielkopolski. - To było niezwykle interesujące przedsięwzięcie, które umożliwiło nawiązanie i poszerzenie bliższych kontaktów z partnerami biznesowymi z kraju i zza granicy - mówi koordynator Klastra Andrzej Spychalski. - Przeprowadziliśmy także rozmowy z licznymi przedstawicielami jednostek naukowo-badawczych, którzy odwiedzili naszą ekspozycję.

    Jak mówi dyrektor Spychalski, oprócz aktywnego udziału w ogólnopolskich targach Klaster w ramach zakończonego właśnie projektu opracował także obszerny katalog produktowy firm klastrowych, obejmujący całą gamę wyrobów wytwarzanych przez 34 firmy z terenu południowej Wielkopolski, które mają największy potencjał rynkowy i eksportowy.

    Publikacja ukazała się w języku polskim i angielskim w nakładzie 2 tys. egzemplarzy. To świetne narzędzie do promocji i pozyskiwania nowych kontrahentów w kraju i za granicą.

    - Całokształt tych promocyjnych działań w sposób znaczący podniesie konkurencyjność firm skupionych w Klastrze, które w sumie zatrudniają ok. 4 tys. pracowników, produkują żywność za 4 mld złotych i eksportują ją do 70 krajów na całym świecie - wyjaśnia Andrzej Spychalski.

    W ramach projektu Klaster po raz kolejny podjął współpracę naukowo-badawczą z Instytutem Biotechnologii Przemysłu Spożywczego oraz Centrum Edukacji Biomedycznej. To całkiem nowatorskie przedsięwzięcia, których efekty w postaci nowych produktów już wkrótce mogą pojawić się na ogólnopolskim rynku spożywczym.

    - Wraz z naukowcami analizujemy możliwości produkcji oleju z nasion szałwii meksykańskiej - mówi Andrzej Spychalski. - To jeden z najbardziej wartościowych pokarmów na świecie. Nasiona nazywane " Chia", które były podstawowym składnikiem diety Azteków i Majów są przede wszystkim bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, wspomagają pracę mózgu oraz zmniejszają ryzyko wielu chorób.

    W ramach badań przeprowadzono próbne tłoczenia oleju. Oznaczono jego wartości odżywcze i oksydacyjne oraz dokładny skład tłuszczowy. Zdefiniowano też konkretne metody pozyskiwania oleju w oparciu o technologie stosowane w firmach należących do Klastra. Ze względu na swoje walory zdrowotne olej z nasion szałwi meksykańskiej może stć się podstawą do tworzenia innowacyjnych żywności funkcjonalnych, suplementów diet oraz dodatków do diet klinicznych. Na pewno też - jak napisali autorzy badań - jako produkt znajdzie on odbiorców wśród ludzi ceniących sobie zdrowy tryb życia i kładących nacisk na zdrowie zywienie.

    Olej z nasion Chia to nie jedyny efekt współpracy naukowo-badawczej podjętej przez Klaster.

    - Wraz z Centrum Edukacji Biomedycznej prowadzimy badania nad skomponowaniem zupełnie nowych produktów żywnościowych na bazie surowców wytwarzanych przez firmy klastrowe - mówi Andrzej Spychalski. - Również w tym przypadku stawiamy na produkty o podwyższonych cechach prozdrowotnych, kierowane do osób prowadzących aktywny tryb życia. Jednym z nich jest wyrób ciastkarski, przygotowany w oparciu o różne rodzaje mąki, wzbogacony o dodatki zbożowe, liofilizowane susze owocowe i inne składniki.

    Jak wykazały przeprowadzone badania nowoopracowane ciastka, jako marka Klastra spełniają kryterium produktu przeznaczonego do spożycia przez osoby dbające o właściwą dietę, sportowy wygląd i dobry stan zdrowia. W związku z tym, że posiadają zwiększoną zawartość białka, składników mineralnych, błonnika i naturalnych przeciwutleniaczy, mogą być rekomendowane dla osób, które prowadzą aktywny tryb życia oraz dla wszystkich zainteresowanych sposobem odżywiania poprawiającym wydajność psychofizyczną i dobre samopoczucie.

    Jak zapewnia Andrzej Spychalski, dalsze działania, związane z ewentualnym wdrożeniem produktów na rynek mają być przeprowadzone przez Klaster w ramach kolejnych projektów nowej perspektywy finansowej UE. Klaster od dwóch lat przygotowuje się do zintensyfikowania współpracy Jednostek Naukowo Badawczych z biznesem. W maju została powołana Rada Naukowo Klastra skupiająca 18 naukowców z 8 uniwersytetów i instytutów z Poznania z którymi Klaster już współpracował. Ostatnio dołączyły 3 uczelnie z Krakowa i Wrocławia. Główny cel działań to możliwie najszersze rozwinięcie tej współpracy, upowszechnianie dobrych praktyk oraz najskuteczniejsze pozyskiwanie środków z nowej perspektywy finansowej zarówno na nowe prace badawcze jak i komercjalizację badań z zasobów badawczych Klastra i zasobów własnych uczelni.

    (nel)

     

    Komentarze

    Najczęściej odwiedzane

    The browser you use is not supported by this application, probably because it lacks some critical features.
    For a better experience, please consider using this application with a supported browser.