AKTUALNOŚCI
GALERIE
MIEJSCA I LUDZIE

TURYSTYKA. Wakacyjny wypoczynek bez przykrych niespodzianek

DATA: 12 lipca 2015 | AUTOR: Redakcja wkaliszu.pl
    Warto znać swoje prawa, żeby niespodzianki na wakacjach nie były przykrym zaskoczeniem, fot. Internet

    Połowa lipca to czas, kiedy kolejni urlopowicze wyjeżdżają na wakacyjny wypoczynek. Warto pamiętać o zasadach, dzięki którym letnia przerwa w pracy będzie przyjemnością.

    Noclegi, transport, ubezpieczenie - to tylko niektóre ze spraw, jakie wcześniej trzeba załatwić, żeby wyjazd przyniósł prawdziwy odpoczynek. Wybierając miejsce na letnie wakacje, warto zatem zorientować się w standardzie punktu docelowego, w którym zamierzamy mieć nocleg. - W Polsce jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach prawa - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - W każdym obiekcie hotelarskim w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami brutto oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu. Warto sprawdzić, czy usługi, takie jak sauna, posiłki, parking nie są dodatkowo płatne.

     

    Zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek danego województwa. Także w jego gestii leży kontrola, czy przedsiębiorcy przestrzegają wymagań.  A te są szczegółowo określone. - W hotelach i motelach pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łazienka, podobnie jak w przypadku pensjonatów, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki - przypomina UOKiK. - Cztero- i pięciogwiazdkowe hotele oraz wszystkie motele muszą zapewnić klientowi także parking strzeżony, garaż strzeżony, bądź strzeżone miejsce parkingowe.

     

    Wybierając kemping na punkt noclegu, każde takie miejsce powinno mieć całodobowy dozór, a sanitariaty nie powinny być dalej niż 100 metrów od miejsca noclegu. - Na kempingu czterogwiazdkowym wymagany jest jeden natrysk z ciepłą wodą przez całą dobę na 50 osób, a w jednogwiazdkowym jeden natrysk na 100 turystów bez konieczności zapewnienia ciepłej wody bieżącej - podkreśla UOKiK.

     

    Jeżeli pokój różni się od tego, jaki został zamówiony albo hotel położony jest dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, konsumentowi przysługuje reklamacja. - Kiedy konsument samodzielnie rezerwuje nocleg w obiekcie hotelarskim i nie jest zadowolony z usługi, może dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu Cywilnego - przypomina Urząd. - W takiej sytuacji powinno się jak najszybciej zgłosić nieprawidłowości właścicielowi obiektu i wyznaczyć termin na naprawę usterki, wymianę wyposażenia, czy zamianę pokoju. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn, mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.

     

    W przypadku problemów z reklamacją usługi hotelarskiej, wypoczywający może zwrócić się po bezpłatną pomoc należną konsumentom. Informacje można uzyskać pod numerem telefonu infolinii 800 889 866, ale także między innymi u rzeczników konsumentów, w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej, czy w Federacji Konsumentów.

    (low)

    Komentarze

    Najczęściej odwiedzane

    The browser you use is not supported by this application, probably because it lacks some critical features.
    For a better experience, please consider using this application with a supported browser.