AKTUALNOŚCI
GALERIE
MIEJSCA I LUDZIE

PSYCHOLOGIA. Lęk przed koronawirusem. Jak sobie z tym radzić?

DATA: 24 marca 2020 | AUTOR: Redakcja wkaliszu.pl
    - Wykorzystajmy czas koronawirusa mądrze, by przygotować się na zmiany - radzi kaliski psycholog Piotr Grzelak. Fot. Kuba Ciesielski.

    Epidemia koronawirusa rozwija się w Polsce. Jak sobie radzić z lękiem przed tym zagrożeniem opowiada w rozmowie z Piotrem Jaworowskim kaliski psycholog Piotr Grzelak

    Skąd się bierze lęk, obawa przed czymś lub kimś u ludzi?
    - Jeśli weźmiemy pod uwagę ewolucyjne uwarunkowania człowieka, to możemy zdać sobie sprawę, że strach jest częścią naszego życia od początku istnienia. To on pomaga nam zachować czujność w trudnych sytuacjach i przede wszystkim dzięki niemu możemy adekwatnie na nie reagować. Jeśli cofniemy się do czasów, kiedy człowiek musiał chodzić na polowania, żeby przetrwać, to właśnie w sytuacji zagrożenia strach odgrywał fundamentalną rolę - włączał reakcje walki lub ucieczki. Powodowało to pełną mobilizacje organizmu do tego żeby przetrwać. Z perspektywy fizjologicznej przyspieszało nam serce, wzmagała się potliwość a we krwi płynęła cała kaskada hormonów takich jak adrenalina, noradrenalina i kortyzol. To są nasze typowe objawy, które odczuwamy w sytuacji lęku, strachu, stresu czy napięcia - różnie to nazywamy.

    A jak to się ma do dzisiejszej sytuacji?
    - Koronawirus dla wielu osób stał się źródłem strachu i lęku. Przez to, że uważamy go jako bezpośrednie zagrożenie dla naszego życia, cały czas stawiamy nasz organizm w sytuacji gotowości do walki lub ucieczki. Działa to obciążająco i niezdrowo. Kiedy weźmiemy pod lupę nasz układ odpornościowy, to w sytuacji zagrożenia on rzeczywiście jest gotowy, aby nas chronić. Jednak niekiedy zagrożenie trwa dzień, dwa a nawet tydzień - wtedy możemy go przeciążyć i osłabić. Wielu z nas w szumie informacyjnym cały czas szuka nowych wiadomości o koronawirusie, nakręcając przy tym swój lęk i strach. Powstaje tzw. chroniczny stres, który m.in. zwiększa ryzyko infekcji, bo organizm nie ma już energii by się bronić.

    Zatem co możemy zrobić żeby sobie z tym radzić?
    - Wdrożmy 7 zasad higieny psychicznej w starciu z koronawirusem. Obserwujmy i zdefiniujmy swój lęk. W obecnej sytuacji lęk przed koronawirusem jest całkowicie racjonalny i normalny. Mierzymy się z epidemią na skalę światową. Często odczuwając lęk tak naprawdę nie wiemy przed czym on jest. Warto jasno wypisać na kartce czego się boimy. A następnie poszukać dowodów przeczących prawdopodobieństwu naszej obawy i dowody, które za nią przemawiają. Pomoże nam to poszerzyć poczucie kontroli nad sytuacją, przez co nasze napięcie ulegnie zmniejszeniu.

    A nasze emocje? Jak sobie radzić z nimi w sytuacji nieustannego stresu?

    - Przyglądajmy się emocjom. Zacznijmy nazywać swoje odczucia, myśli i stany fizjologiczne. Analizujmy i spisujmy je na kartce. Zadawajmy sobie pytania o ich racjonalność. Czasami wystarczy powiedzieć na głos to co w danym momencie odczuwamy, aby obniżyć nasze napięcie. Emocje zauważone i poczute tracą moc. Rano wypiszmy sobie wszystkie rzeczy, którymi danego dnia się zamartwiamy i wyznaczmy na nie określony czas. Nie zamartwiajmy się przez cały dzień. Przez to będziemy mieli mniej napięcia w sobie i spokojniejszą głowę.

    A techniki relaksacji i aktywność fizyczna przydadzą się dziś?

    - Techniki relaksacji i aktywność fizyczna niewątpliwe pozwolą nam odwrócić uwagę od aktualnych wydarzeń i trochę oszczędzić naszej energii poznawczej. Są to praktyki higieny psychicznej przynoszące stabilność emocjonalną i uważność. Polecam treningi oddechowe, relaksacji, które są dostępne na youtube, prowadzone przez doświadczonych psychologów.

    Jak więc traktować koronawirusa, by nie pogorszył naszej odporności?
    - Jeśli będziemy stosować w walce z koronawirusem mechanizm „walki lub ucieczki” to faktycznie nasz układ odpornościowy będzie po jakimś czasie osłabiony i podatny ma infekcje. Zalecam potraktować wirusa jako nie zagrożenie, a racjonalne wyzwanie, które trzeba wspólnymi siłami przezwyciężyć. Warto stosować się do podanych zaleceń - oczywiście, ze sprawdzonych źródeł typu WHO. Porozmawiajmy o swoich obawach z innymi. Rozmowa jest jednym z kluczowych form radzenia sobie z napięciem. Skonfrontujmy swoje obawy z ludźmi, którymi ufamy i są dla nas bliscy. Wsparcie zaufanych osób jest w tym okresie bardzo ważne.

    A co z zalewającymi nas informacjami o koronawirusie?
    - Dzisiejsze media mają tendencje do rozpowszechniania tzw. fake newsów lub nadmiernemu koloryzowaniu wiadomości. Cały czas jesteśmy informowani o nowych zgonach, zachorowaniach a także o tym co się stanie w przyszłości. Te wszystkie informację sprawiają, że zagrożenie koronawirusem staję się nam bliskie i realne. Działa to na naszą wyobraźnie i podkręca lęk. Warto słuchać opinii ekspertów i kierować się rzetelnym kanałami informacyjnymi.

    Koronawirus niesie ze sobą szereg negatywnych sytuacji, a nawet ludzkich tragedii ale czy paradoksalnie może dać nam coś pozytywnego?

    - Sytuacja, w jakiej się znajdujemy niewątpliwie jest dla nas trudna. Zbliża się kryzys gospodarczy, trzeba przestrzegać zaleceń, siedzieć w jednym miejscu i najlepiej ograniczyć do minimum kontakty społeczne. Dla wielu może być to bardzo uciążliwe i frustrujące. Jednak ja zawsze staram się szukać plusów i pozytywów sytuacji. Koronawirus mimo, że wiele nam zabrał, to paradoksalnie też nam coś dał. Kiedy ostatnio mieliśmy, aż tyle czasu żeby spędzić go z najbliższymi? Nic już nas nie goni, nic nas nie ściga. Musimy czekać i warto spożytkować ten czas jak najbardziej aktywnie. Wykorzystajmy go na to by robić rzeczy, które do tej pory były ograniczone przez codzienne obowiązki. W końcu możemy w pełni oddać się rzeczom dla nas ważnym. Spędzić czas z dziećmi, porozmawiać więcej o ich zainteresowaniach, pielęgnować relacje z partnerami. Zadbać też o swój dalszy rozwój intelektualny. Odkurzmy półkę z książkami, które od dawna czekają w kolejce - to właśnie ich czas. Możemy też zadbać o naszą formę fizyczną, wykonując domowe treningi siłowe. Wykorzystajmy ten czas mądrze, żeby odpocząć i przygotować się na zmianę. 

     

    Rozmawiał Piotr Jaworowski


    Piotr Grzelak - Psychoedukator
    tel. 600 512 214
    e-mail: psychoedukator@gmail.com
    http://www.akademiaswiadomegorozwoju.pl/
    Linkedin: www.linkedin.com/in/psychoedukator/
    https://www.facebook.com/psychoedukator/

    Komentarze

    Najczęściej odwiedzane

    The browser you use is not supported by this application, probably because it lacks some critical features.
    For a better experience, please consider using this application with a supported browser.