SAMORZĄD. Czy prezydenckie meble zakupiono zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych?

Radni opozycji chcą wyjaśnień w sprawie remontu i wyposażenia gabinetu prezydenta Kalisza. Interpelacje w tej sprawie złożyła radna Koalicji Obywatelskiej, Magdalena Walczak.
- Zgodnie z §27 Statutu Miasta Kalisza składam interpelację w związaną z przeprowadzonym remontem gabinetu prezydenta miasta tj. pomieszczeń o nr 20,21, 22 Ratusza. W związku z otrzymanym informacjami dotyczącymi kosztów remontu gabinetu Prezydenta Miasta Kalisza uprzejmie proszę o przekazanie pełnej dokumentacji projektowej, umowy z zawartej z firmą Inside Aleksandry Majtki-Małeckiej, umowy z wykonawcą remontu Przedsiębiorstwem Usługowym Dorota Lądowska oraz umów z firmą Meblart Jacek Czopik w zakresie przedmiotowego remontu.
W związku z przekazaną informacją, że wykonawca branży budowlanej i dostawca mebli wyłonieni zostali w postępowaniach w ramach art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, czyli z wyłączeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, uprzejmie proszę o udzielenie informacji jakie względy zadecydowały o podziale zamówienia w zakresie umowy z dostawcą mebli na dwie odrębne umowy, jedna na kwotę 73.800 zł, druga na kwotę 70.948,86 złotych. Kwestia ta ma istotne znaczenie w celu dokonania oceny, czy zasadnie dokonano zawarcia tych umów z wyłączeniem ustawy prawo zamówień publicznych. Proszę także o informacje, jakie względy zadecydowały o wyborze tych konkretnych wykonawców.
Zgodnie ze stosownymi rozporządzeniami Prezesa Rady Ministrów kurs złotego w stosunku do euro od 1 stycznia 2020 roku wynosi 4,2693 zł. W konsekwencji tzw. próg bagatelności do którego zgodnie z art. 4 pkt 8 Ustawy prawo zamówień publicznych, ustawy tej nie stosuje się wynosi w złotych 128.079 zł netto.
Tylko zamówienia i konkursy, które nie przekraczają tej kwoty nie podlegają ustawie prawo zamówień publicznych, nie ma w tym przypadku min. obowiązku zorganizowania przetargu publicznego.
Przepis art. 32 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych wskazuje na generalną zasadę, jaką winien kierować się zamawiający, przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia, odnoszącą się do zakazu dzielenia zamówienia w sposób, który skutkowałby uniknięciem stosowania przepisów ustawy prawo zamówień publicznych. Istotą wskazanego zakazu jest dyscyplinowanie jednostki zamawiającej do racjonalnego wydatkowania publicznych pieniędzy, w zgodzie z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, nakazującą w art. 44 ust. 3, między innymi aby wydatki publiczne były dokonywane w sposób: celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
W niniejszym przypadku mamy dwie odrębne umowy zawarte z firmą Meblart Jacek Czopik bez zachowania trybu ustawy prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zamówienia, które jednak zawarte były w tym samym miesiącu i realizowane w zasadzie w tym samym czasie. Powstaje zatem pytanie jakie względy zadecydowały o zawarciu w tym zakresie dwóch odrębnych umów?
Co do wyłonienia wykonawców postępowaniach w ramach art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, czyli z wyłączeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych proszę o wskazanie czy były zamieszczane zapytania ofertowe lub czy prowadzone było rozeznanie rynku tak, aby przy wyborze wykonawców zachowane zostały równego traktowania wykonawców i zapewniona była konkurencyjność wykonawców. Zastosowanie art. 4 pkt 8 ustawy prawo zamówień publicznych nie zwalnia bowiem podmiotów sektora finansów publicznych realizujących zakupy do 30.000 Euro z zachowania zasad wskazanych w art. 44 ust.1-3 ustawy o finansach publicznych tj. czynienia tego w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Mieszkańcy miasta mają natomiast prawo do rzetelnej informacji co do sposobu wyboru wykonawców realizujących zamówienia finansowane z publicznych pieniędzy. Uprzejmie proszę również o udzielenie informacji, czy z tymi samymi podmiotami w roku 2019 i 2020 były zawierane także inne umowy, jeśli tak, to jaki był ich zakres przedmiotowy. Uprzejmie proszę także o podanie informacji, co stało się z dotychczasowym wyposażeniem remontowanych pomieszczeń, w szczególności z meblami, które zostały wymienione na nowe? Czy Urząd Miasta przed zawarciem umów analizował koszty ich ewentualnej renowacji?
Magdalena Walczak, Radna Rady Miasta Kalisza
Komentarze
Najczęściej odwiedzane
