– Kalisz ma zostać największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej – twierdzą władze spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Kalisz znajduje się na trasie „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) budowanej przez Centralny Port Komunikacyjny. Sieć połączy cztery z pięciu największych polskich miast. Dzięki inwestycji, w sieć KDP włączony zostanie również Kalisz, a stacja kolejowa Kalisz ma być jednym z punktów objętych projektem Lokalne Huby Mobilności (LHM).
Proces konsultacji między przedstawicielami spółki, a władzami miasta w tym zakresie trwa już ponad rok. To wtedy rozpoczęła się pierwsza seria warsztatów, w których wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Miasta, interesariusze kolejowi, urbaniści czy eksperci ds. transportowych. Teraz specjaliści spółki CPK i przedstawiciele miejskiego samorządu podsumowali drugą serię warsztatów, która trwała od września. W tym czasie w CPK opracowywano koncepcję zagospodarowania przestrzennego, związanego z powstaniem infrastruktury KDP w Kaliszu.
Spółka przedstawiła dwa warianty. Pierwszy z nich zakłada m.in. wykorzystanie istniejącego budynku dworca kolejowego w Kaliszu, relokację dworca autobusowego i nowe podłączenie układu drogowego w obrębie Szlaku Bursztynowego. Druga z wersji przedstawionych przez spółkę uwzględnia wybudowanie zupełnie nowego budynku dworca kolejowego oraz zoptymalizowane włączenie ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego i to właśnie ta koncepcja spotkała się z zainteresowaniem przedstawicieli miasta. Koncepcja uwzględnia również postulowaną wcześniej przez samorządowców większą liczbę miejsc postojowych na parkingu dla podróżnych, ale również rozbudowaną sieć stanowisk dla autobusów. Projekt przewiduje również bardziej czytelny układ drogowy i zoptymalizowane rozwiązanie włączenia ulicy Dworcowej do Szlaku Bursztynowego. Okolice dworca również mają się zmienić i stać się miejscem przestrzenno-funkcjonalnym. Spółka przedstawiła je za pomocą całościowych wizji urbanistycznych obejmujących tereny po obu stronach torów kolejowych. Znajdują się w nich zarówno nowe obiekty, jak również propozycje adaptacji istniejących budynków, szczególnie zabytkowych. W miejsce rozległych parkingów i dróg manewrowych proponuje się stworzenie placu dworcowego, ulic o miejskim charakterze oraz rozległego terenu zieleni.
Szybciej do stolicy i Poznania
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania będzie wynosił między 38 a 44 minuty – w zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Trasa Kalisz – Warszawa skróci się do ok. 1:39 -1:55 minut (będzie to o godzinę krócej niż obecnie). Planowane zwiększenie liczby połączeń zakłada, że co godzinę kursował będzie pociąg zatrzymujący się w Kaliszu.
Co z by passem?
Według spółki CPK pomysł budowy by passu Kalisza nie jest nowy. Aneks na opracowanie Studium Techniczno- Ekonomiczno- Środowiskowego w tej sprawie został podpisany przez poprzedni zarząd spółki CPK, w czerwcu 2023 roku. Nie zmieniło się to, że możliwy jest wjazd pociągu KDP na stację w Kaliszu i powrót na linię dużych prędkości. Przyjęta już w 2024 roku modyfikacja dotyczy planowanego przebiegu obwodnicy Kalisza, której budowa umożliwi niektórym pociągom osiągnięcie szybszych czasów przejazdu między Warszawą a Poznaniem. Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2,2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny.
Linie Kolei Dużych Prędkości, tak jak w pozostałych krajach europejskich, będą obsługiwane komercyjnie przez przewoźników. Od ich ostatecznej decyzji będzie zależeć sposób wykorzystania infrastruktury, która zostanie im udostępniona. Szczegóły, np. która relacja pociągu KDP powinna mieć postój w Kaliszu, będą przedmiotem konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z kolejowymi przewoźnikami. Najszybsze pociągi mają osiągać na tej trasie 300-320 km/h. Infrastruktura KDP jest bardzo kosztowna, powinna więc być bezpośrednio dostępna dla mieszkańców miejscowości leżących wzdłuż jej przebiegu, takich jak Kalisz, z kolei obwodnica (by pass) wyeliminuje, według spółki CPK, uciążliwości związane np. z przejazdem składów towarowych czy wojskowych.
(nel)