– Kalisz będzie największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej – twierdzi wiceminister Piotr Malepszak.
Na czwartkowe spotkanie w Villa Calisia z wiceministrem, odpowiedzialnym w Ministerstwie Infrastruktury za kolej, przybyły władze miasta, samorządowcy, a także tłumnie mieszkańcy Kalisza. Temat powstania i przebiegu linii KDP przez Kalisz jest ostatnio mocno komentowany, a w przestrzeni publicznej pojawia się wiele zagadnień na ten temat: czy Kalisz jako miasto zyska na planowanej budowie Kolei Dużych Prędkości, czy też straci?

Na spotkanie przybyli radni Kalisza.

Pomysłodawczyni spotkania posłanka Barbara Oliwiecka, wiceminister Piotr Malepszak, przedstawiciele CPK i władze miasta Kalisza.

Oprócz radnych w Villa Calisia zjawiło się też wielu mieszkańców naszego miasta.
– Kalisz będzie największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej – przekonuje wiceminister Malepszak. – To pokazują jasno liczby i prognozy, które mamy w CPK od kilku lat. To będzie ponad czterokrotny wzrost liczby pasażerów, którzy skorzystają z dworca w Kaliszu. Według wiceministra, dzięki KPD, zwiększy się liczba połączeń Kalisza z innymi większymi miastami. – Będzie więcej połączeń z Kalisza do Poznania, Warszawy oraz do innych miast takich jak Szczecin czy Kraków – twierdzi Malepszak. – Podróż z Kalisza do Poznania skróci się z półtorej godziny do 40 minut.
Nowa perspektywa kolejowa to jednak kwestia 11 lat. Według wiceministra poprawa połączeń kolejowych Kalisza ze stolicą ma nastąpić, w ramach istniejącej sieci kolejowej, już od grudnia tego roku. Ma zostać zwiększona dzienna liczba połączeń z 6 do 8 do Warszawy, a w przyszłości pociągi mają kursować z Kalisza do stolicy co dwie godziny.
Wraz z planowaną budową KDP ma się również zwiększyć kolejowy ruch regionalny. – Kalisz jest słabo połączony ze stolicą Wielkopolski, Poznaniem i tutaj oprócz szybkich pociągów, wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przewidujemy rozwój połączeń regionalnych w oparciu o nową linię kolejową, którą wybudujemy – twierdzi wiceminister odpowiedzialny za kolej w Ministerstwie Infrastruktury.
Kaliszanie mają mieć również szybszy dojazd do Ostrowa Wlkp., Leszna i Zielonej Góry, gdyż obecna linia kolejowa zostanie zmodernizowana. – Dzięki nowej infrastrukturze chcemy lepiej też obsługiwać Kalisz w ruchu regionalnym do 150 kilometrów, pociągami które pojadą 160-200 k/h. – twierdzi wiceminister. – Poprawimy też połączenie Kalisza z Wrocławiem. Sądzę, że po modernizacji linii czas podróży do tego miasta z Kalisza skróci się do 1 h i 10-15 minut.
Najwięcej emocji budzi budowa tzw. bypassu, po którym miałby jeździć pociągi KDP z największą prędkością i nie zatrzymywać się w Kaliszu. Mimo to bypass przechodziłby przez tereny naszego miasta. – Pasażerów, mieszkańców finalnie nie interesuje za bardzo infrastruktura, jeśli nie ingeruje ona w ich własność. Zawsze jest jednak tak, że jak budujemy coś nowego to jest taka ingerencja – twierdzi wiceminister Piotr Malepszak. – Jeśli mamy tereny zabudowane to najłatwiejszym rozwiązaniem są tunele. One są najdroższe, ale najmniej ingerują w tkankę miejską. Tunel i bypass całościowo bierzemy pod uwagę uwzględniając liczbę pasażerów i skrócenie czasu przejazdu między największymi aglomeracjami np. pomiędzy Poznaniem i Warszawą. To uzasadnia budowę tej infrastruktury, która omija centrum Kalisza. Są także inne względy, chociażby związane z obronnością.
Przedstawiciel rządu zapewnił jednak, że budowa bypassa zostanie poprzedzona konsultacjami z władzami miasta i mieszkańcami Kalisza. – My od samego początku jako miasto optowaliśmy za projektem Kolei Dużych Prędkości – twierdzi prezydent miasta, Krystian Kinastowski. – To jest szansa dla Kalisza. Udało się wypracować wariant, który był bardzo dobrze odebrany przez mieszkańców Kalisza. W momencie zmiany ekipy rządowej doszło do nowego spojrzenia na KDP. Te pierwsze dokumenty, które zostały opublikowane były bardzo niepokojące dla Kalisza. Po apelu mieszkańców miasta i władz Kalisza zostały one trochę skorygowane, uszczegółowione. W tej chwili będziemy musieli przekonywać mieszkańców od nowa do nowego projektu. Liczę na to, że w przypadku nowych konsultacji, które będziemy prowadzili na temat bypassa będziemy w stanie rozwiać i rozwiązać wszystkie problemy mieszkańców miasta z tym związane. Kolej Dużych Prędkości to jest bardzo ważna inwestycja. Chcemy jako władze miasta wywalczyć jak najlepsze warunki dla mieszkańców Kalisza związane z tą inwestycją.

Prezydent Krystian Kinastowski i wiceminister Piotr Malepszak.
– To było bardzo ważne spotkanie. Kaliszanie usłyszeli, że nasze miasto będzie największym beneficjentem Kolei Dużych Prędkości, jeżeli chodzi o wzrost ruchu pasażerskiego i nowe połączenia w kierunku Warszawy i Poznania – przyznaje posłanka Barbara Oliwiecka, pomysłodawczyni spotkania. – Zmiana prędkości KDP z 250 k/h na 320 k/h rodziła jakieś ryzyko omijania Kalisza. Cieszę się, że na tym spotkaniu zostało to zdementowane. Oczywiście zostaje jeszcze drugi bardzo ważny temat dla miasta – bypass. O tym jak wejdzie on mocno w miejską tkankę będzie to konsultowane z mieszkańcami Kalisza i władzami miasta. Będziemy pilnować, żeby ta tkanka miejska została naruszona w jak najmniejszym stopniu.

Najkrótsze czasy przejazdów wynikające z możliwości infrastrukturalnych. Grafika: CPK.

Rekordowe czasy połączeń Kalisza z innymi większymi miastami w Polsce.
Projektowana linia KDP – tzw. Y, łącząca Warszawę, CPK, Łódź (rozgałęzienie w kierunku Sieradza) i prowadząca potem w kierunku Kalisza oraz Poznania albo Wrocławia ma mieć około 480 kilometrów. Powstanie do 2035 roku, a jej budowa rozpocznie się w 2028 roku. – Chciałbym, żeby od 2035 roku mogły na niej kursować już pociągi – kończy wiceminister Malepszak.
(jav)