Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem.
Z kolei dwa miesiące temu spółka złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka z Pleszewa do Poznania. Oba odcinki mają zostać oddane do użytku do 2035 r. jako element projektowanej 480-kilometrowej linii „Y” Kolei Dużych Prędkości. – Linia „Y” to będzie kolejowy kręgosłup Polski, który ułatwi podróżowanie, a dzięki podniesieniu maksymalnej prędkości najszybszych pociągów do 320 km/h przyciągnie jeszcze więcej podróżnych, stanowiąc alternatywę dla samochodu. Nowa infrastruktura kolejowa będzie służyć również mieszkańcom takich miejscowości jak Kalisz, Pleszew i Sieradz – twierdzi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Kolejowy „Y”, który połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław, jest elementem europejskiej sieci TEN-T, czyli priorytetowych unijnych szlaków komunikacyjnych. Z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań spółka CPK pozyskała 162 mln zł. – Oba wnioski o decyzje środowiskowe dla trasy między Sieradzem i Poznaniem złożyliśmy dla prędkości projektowej 350 km/h. Zakładamy możliwość osiągnięcia przejazdu najszybszych pociągów z Warszawy do Poznania w 1 godz. i 38 minut – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez pociągi osiągające prędkość eksploatacyjną do 320 km/h. Według władz CPK średnie miasta, leżące w bezpośrednim sąsiedztwie linii „Y” (np. Kalisz, Sieradz i Pleszew) zostaną beneficjentami nowej infrastruktury i otrzymają z nią połączenie za sprawą łącznic do istniejących linii kolejowych. Dzięki nim część szybkich pociągów dalekobieżnych i pociągi Regio Express, kursujące po linii KDP, będą mogły obsłużyć istniejące stacje. – Kalisz zyskuje na KDP najwięcej spośród miast średniej wielkości. Widać to przez pryzmat przyrostu liczby pasażerów: z obecnych 1.800 do 7.800 pasażerów na dobę. Budowa linii „Y” przybliży Kalisz nie tylko do Łodzi i Warszawy, ale również do stolicy własnego województwa, czyli Poznania, do którego czas przejazdu skróci się z 1,5-2 godz. do 35-50 min – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych. – Oferta przewozowa na „Y” musi uwzględniać jednocześnie pociągi jadące nawet 320 km/h, oferując szybkie przejazdy na największe odległości – np. ze Szczecina przez „Y” do Lublina, jak również pociągi z gęstszą siatką postojów, do obsługi mniejszych, ale istotnych ośrodków. Minimalna oferta zakładana przez nas dla Kalisza to jeden pociąg na godzinę. Jest to nawet lepsze rozwiązanie pod względem częstotliwości kursowania pociągów niż obecnie obowiązujące między Poznaniem a Warszawą.
Szczegółowy harmonogram dla trasy: Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań
Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) – II kwartał 2025 r.
Przygotowanie projektu budowlanego – III kw. 2026 r.
Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę – IV kw. 2026 r.
Uzyskanie pozwolenia na budowę – II kw. 2027 r.
Rozpoczęcie robót budowlanych – I kw. 2028 r.
Grafika: CPK