EDUKACJA. Kaliski Festiwal Nauki uroczyście otwarty

utworzone przez | 14 marca 2025 | W mieście

Nagrodzenie popularyzatorów nauki, niezwykle interesujący wykład, debata na temat edukacji i szkolnictwa wyższego w XXI wieku, wreszcie pokaz artystyczny malowania piaskiem i koncert zespołu ,,Albo i nie” – tak wyglądała gala otwarcia Kaliskiego Festiwalu Nauki, która odbyła się w czwartek w Collegium Oecologicum Uniwersytetu Kaliskiego.

Festiwal będzie trwał do soboty i jest wspólnym dziełem Uniwersytetu Kaliskiego miasta Kalisza oraz stowarzyszenia ,,Nauka z Kulturą”, a honorowy patronat sprawują nad nim Prezydent Miasta Kalisza, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Wielkopolski Kurator Oświaty.

– Pragnę państwa powitać bardzo serdecznie na Kaliskim Festiwalu Nauki – powiedział otwierając galę rektor Uniwersytetu Kaliskiego, prof. Andrzej Wojtyła. – Dziękuję prezydentowi Kalisza, że nam zaufał już kolejny raz i że festiwal nauki opiera się w głównej mierze na naszej uczelni. Wiem, że cieszy się on ogromnym zainteresowaniem, ponieważ w ubiegłym tygodniu zarejestrowało się ponad 5 tys. uczestników. Życzę wszystkim doskonałej zabawy, a także owocnych dyskusji i przede wszystkim zaprzyjaźnienia się z nauką.

Podczas gali nagrodzeni zostali laureaci konkurów, organizowanych w ramach Kaliskiego Festiwalu Nauki. Kornelia Bryja z Zespołu Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim okazała się najlepsza w konkursie na motyw graficzny festiwalu. Ze względu na niezwykle wysoki poziom nadesłanych prac, jury postanowiło przyznać również w tej kategorii wyróżnienie i nagrodziło Agnieszkę Raszewską z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Kaliszu. W konkursie ,,Fajny upcykling”, którego uczestnicy mieli stworzyć użyteczny przedmiot, bądź artystyczna instalację z materiałów odpadowych, najlepsza okazała się Zofia Puc. Z kolei nagrody w konkursie ,,LabO”, którego celem było wyróżnienie osób, popularyzujących naukę, laureatami zostali: w kategorii wykładowca – Karolina Beton – Mysur, w kategorii nauczyciel – Paweł Sobczak, w kategorii uczeń/student – Antoni Ciesielski, w kategorii osoba prywatna – Nina Mazurewicz, a w kategorii instytucja – Stowarzyszenie Mercury.

 

Symboliczne podziękowania otrzymali również partnerzy i sponsorzy wydarzenia: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kaliszu, Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski, Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza i Wielkopolski Klaser Lotniczy oraz Infomat, Deko, Akademia Matematyki, Skalmex, Starostwo Powiatowe w Kaliszu i Starostwo Powiatowe w Pleszewie.

Oczywiście inauguracja Kaliskiego Festiwalu Nauki nie mogłaby się odbyć bez wykładu – tym razem do jego wygłoszenia zaproszony został Rafał Żak, autora wielu książek, który w sposób wyjątkowy popularyzuje naukę, wskazując jak badania naukowe mogą kształtować myślenie i działanie człowieka. Prelegent w sposób niezwykły wskazał na istotę nauki, przywołując przykłady wybitnych naukowców i badaczy, a po zakończeniu wykładu, otrzymał burzę oklasków.

Kolejnym istotnym punktem programu była debata na temat przyszłości edukacji i szkolnictwa wyższego. – W świecie, który zmienia się w zawrotnym tempie, zachodzi konieczność dostosowania systemu edukacji do wyzwań współczesnych czasów. Nauczanie, to nie tylko umiejętność przekazywania wiedzy. To również kreatywność i rozwijanie kompetencji, które pozwolą odnaleźć się na rynku pracy i funkcjonować w społeczeństwie. Porozmawiamy więc o edukacji i szkolnictwie na miarę XXI wieku, a więc zacznę od kreatywności i rozwoju. Jak szkoły i uczelnie mogą wspierać i rozwijać potencjał uczniów? – zapytał prowadzący debatę dr Łukasz Mikołajczyk, nauczyciel i wykładowca reprezentujący Instytut Nauk o Bezpieczeństwie Uniwersytetu Kaliskiego.

– Żeby rozwijać kreatywność u dziecka musimy zidentyfikować jego zdolności, a później rozwijać je w tym kierunku – odpowiedział prof. Andrzej Wojtyła. – Posłużę się przykładem mojej córki, która wybrała szkołę średnią w USA. Zanim jednak przystąpiła do nauki, została poddana 3-dniowemu testowi, który miał wskazać, w jakim kierunku jest uzdolniona. Okazało się, że ma talent plastyczny i tym sposobem trafiła do klasy artystycznej. Wygrywała konkursy i otrzymała zaproszenie do studiowania w Pensylwanii, na prestiżowej uczelni, kształcącej artystów. Właśnie wtedy okazało się, że była uzdolniona w tym kierunku już wcześniej i że koleżankom i kolegom przygotowywała prace na plastykę. Niestety, w naszym systemie edukacji, nie stosujemy takiego rozwiązania, o czym przekonuję się często, podczas rozmów ze studentami. Przy okazji chciałem dodać, iż nie uważam, że ocenianie jest niekorzystne dla ucznia. Obiektywne kryteria oceny są potrzebne, one uczą pokory i systematyczności. A weryfikacja efektów kształcenia prędzej, czy później dotknie młodego człowieka. Dlatego im wcześniej będzie się do tego przyzwyczajał, tym lepiej.

(RED)

REKLAMA

Reklama

wKaliszu
Przegląd prywatności

Niniejsza polityka prywatności określa zasady przetwarzania wszelkich informacji o charakterze danych osobowych, które pozyskane zostały w związku z korzystaniem przez Użytkowników z serwisu internetowego, prowadzonego pod domeną wkaliszu.pl oraz subdomenami w w szczególności co.waklszu.pll (zwanych dalej „Portalem”).

Administratorem danych o Użytkowniku jest Rebell sp. z o.ok z siedzibą w Kaliszu, ul. Chopina 8, NIP 6182145410, 62-800 Kalisz (zwany dalej „Administratorem”).
Administrator przetwarza informacje o Użytkowniku zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).

Jedynymi danymi osobowymi, które zbiera Portal są dane użytkowników zarejestrowanych: maile użytkowników podawane podczas tworzenia konta użytkownika oraz numery telefonów podawane opcjonalnie podczas tworzenia konta lub konfiguracji powiadomień smsowych o subskrybowanych wydarzeniach oraz preferencje powiadomień o nowych wydarzeniach.
Żadne dane osobowe nie są udostępniane podmiotom trzecim.