Obsługa kolejowa Kalisza była przedmiotem specjalistycznych warsztatów Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W warsztatach CPK dotyczących przebiegu linii KDP Sieradz – Poznań w rejonie Kalisza oraz obsługi ruchu pasażerskiego w tym regionie wzięli udział przedstawiciel prezydenta Kalisza oraz liczni reprezentanci środowisk eksperckich, m.in. z Instytutu Kolejnictwa, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Krakowskiej, Szkoły Głównej Handlowej (SGH), Zespołu Doradców Gospodarczych TOR oraz stowarzyszeń: Inżynierów i Techników Komunikacji (SITK), Ekonomiki Transportu, Tak dla CPK i Wykluczenie Transportowe.
Odcinek KDP między Warszawą i Poznaniem to fragment projektowanej szybkiej linii „Y”, która ma zostać uruchomiona do 2035 r. Między Warszawą i Poznaniem pociągi mają rozpędzać się do 320 km/h. Przy dodatkowym założeniu braku zatrzymań na trasie (z wyjątkiem Łodzi) i skierowaniem najszybszych składów kolejową obwodnicą Kalisza będą one w stanie pokonać trasę między stolicami: Mazowsza i Wielkopolski w 1 godz. 38 minut, czyli nawet o 27 minut szybciej niż przy zakładanej wcześniej prędkości maksymalnej 250 km/h.
Czy Kalisz na tym zyska czy straci?
Linia Kolei Dużych Prędkości zostanie skierowana przez obrzeża Kalisza, natomiast do stacji pasażerskiej w naszym mieście zostaną poprowadzone łącznice kolejowe. Takie rozwiązanie umożliwi obsługę średnich miast: po nowych torach wybudowanych przez spółkę CPK będą mogły kursować też pociągi, które zatrzymają się w Kaliszu i innych ośrodkach na trasie. – Powyższe założenia CPK dotyczące kolejowej obsługi Kalisza znajdują swoje odzwierciedlenie w standardach kolejowych krajów zachodnich, które mają doświadczenie w budowie i eksploatacji linii KDP. Według tego modelu realizowana jest np. obsługa kolejowa Le Mans w zachodniej części Francji, gdzie mieszka 145 tys. osób (w aglomeracji ponad 220 tys.). – czytamy w komunikacie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zakładany dotychczas czas przejazdu między Warszawą i Poznaniem dotyczył prędkości maksymalnej 250 km/h i wynosił 2 h 5 min. przy założeniu obowiązkowego postoju na stacji CPK i w Łodzi Fabrycznej, przejazdu przez stację Kalisz bez postoju, a także budowy dodatkowego łącznika skracającego tzw. serpentyny kaliskie. Ten czas przejazdu jest jednak nieznacznie krótszy od czasu, w jakim trasę z Poznania do Warszawy pokonują dziś najszybsze pociągi PKP Intercity, jadące przez istniejącą linią kolejową nr 3. Wynosi on 2 godz. 19 min.
Według władz CPK nowe założenia ucieszą pasażerów: czas przejazdu wyniesie zaledwie 1 godz. 38 minut dla najszybszego pociągu z zatrzymaniem wyłącznie w Łodzi Fabrycznej. Z czego wynika aż 27 minut przyspieszenia? Po pierwsze, wyłącznie dzięki zwiększeniu prędkości maksymalnej do 320 km/h czas przejazdu skróci się o 15 minut. Po drugie, brak postoju dla najszybszych pociągów KDP na stacji CPK pozwoli na zaoszczędzenie dodatkowych 8 minut względem trasy ze STEŚ. Po trzecie, wykorzystanie przez najszybsze pociągi kolejowej obwodnicy Kalisza daje kolejne 4 minuty.
Dobra wiadomość dla pasażerów w regionie jest taka, że budowa linii KDP będzie obejmowała również działania na rzecz zwiększenia integracji węzła przesiadkowego, w tym przebudowę istniejącej stacji w Kaliszu w zakresie układu torowego i infrastruktury pasażerskiej. W porównaniu ze stanem obecnym proponowane rozwiązanie zakłada m.in. zwiększenie liczby peronów kolejowych do obsługi pasażerów, nowe rozwiązania dotyczące regionalnego i miejskiego transportu autobusowego, układu drogowego i sieci dróg rowerowych.
Jest to efekt wielomiesięcznej współpracy między specjalistami z Urzędu Miasta Kalisza a planistami transportowymi i projektantami inwestycji CPK. Proponowane rozwiązania funkcjonalne otoczenia stacji kolejowej są odpowiedzią na potrzeby lokalne i będą impulsem rozwojowym dla tej części miasta.
Według CPK mieszkańcy Kalisza będą beneficjentami nowej infrastruktury. Kolejną korzyścią dla nich mogą być pociągi Regioekspres do Poznania np. do codziennych dojazdów do pracy i szkoły. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu między Kaliszem a Poznaniem to ok. 60 minut. Dla porównania: dziś taka podróż trwa co najmniej 90 minut najszybszym pociągiem dalekobieżnym.
Linia „Y” do 2035 roku
Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki linii „Y”: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r. W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi – już prac budowlanych.
Rozkład jazdy pociągów, który wejdzie w życie w 2035 roku, będzie podlegać szerokim konsultacjom z podróżnymi, lokalnymi władzami, przewoźnikami i organizacjami branżowymi. Będzie modyfikowany w odpowiedzi na zgłaszane uwagi. Szczegóły można obserwować na stronie www.hrj.gov.pl
(jav)